Vanaf 1 juli 2019 kunt u uw tolkuren voor werk-, onderwijs- en privésituaties alleen nog bij UWV aanvragen. Voor de inzet van een tolk of een overzicht van uw tolkuren, kunt u terecht bij Tolkcontact. UWV en Tolkcontact vormen vanaf 1 juli samen 1 centraal loket.

Hoe vraag ik tolkuren aan?
U kunt een nieuwe aanvraag doen of een aanvraag voor extra uren voor uw werk, opleiding of privésituatie. Dit doet u (vanaf 1 juli) met het vernieuwde aanvraagformulier op uwv.nl. U geeft op het formulier aan voor welke situatie u de aanvraag doet. Heeft u voor meerdere situaties (werk, onderwijs of privé) een schrijf- of gebarentolk nodig? Dan vraagt u per situatie een tolkvoorziening aan. Als u al eerder tolkuren heeft gekregen (via UWV of Tolkcontact), hoeft u geen medische gegevens op te sturen. Geef in dat geval op het aanvraagformulier aan dat wij al in het bezit zijn van uw medische gegevens.

Kunt u de aanvraag niet online invullen? Neem dan contact met ons op. Wij sturen u dan een aanvraagformulier op.

Toekenning van mijn tolkuren
Na uw aanvraag, ontvangt u een beslissing van ons. Wij streven ernaar dat u deze beslissing binnen 10 werkdagen krijgt. Deze beslissing vindt u op Mijn UWV. Wilt u bericht ontvangen als een bericht of document voor u klaarstaat op Mijn UWV? Meld u dan aan voor de Berichtenbox van MijnOverheid. Als u onze post ook op papier wilt ontvangen, neem dan contact met ons op.

Hoe vind ik een tolk?
Als u zelf al een tolk kent, kunt u hem vragen voor u te tolken. Als u nog geen tolk heeft, kunt u via Tolkcontact op verschillende manieren een tolk vinden:

  • Via mijn.tolkcontact.nl: u kunt een opdracht plaatsen op het prikbord. U maakt zelf een keuze uit de tolken die reageren.
  • In mijn.tolkcontact.nl kunt u zelf een tolk kiezen van een lijst met tolken.
  • U kunt Tolkcontact vragen een tolk voor u te zoeken. U vraagt dit via de website van Tolkcontact, per e-mail, sms of telefoon.

Tolknet stopt per 1 juli 2019
De dienstverlening van Tolknet voor bemiddeling van tolken binnen werk en onderwijs, stopt per 1 juli 2019. Het bemiddelingsprogramma Tolkmatch stopt op 28 juni om 12:00 uur. U kunt tot uiterlijk 15 juli nog wel uw gegevens inzien en kopiëren naar uw eigen computer. Heeft u voor 28 juni een bemiddelingsopdracht geplaatst en staat deze opdracht op 30 juni nog open? Dan draagt Tolknet deze opdracht over aan Tolkcontact. Tolkcontact helpt u dan bij het vinden van een tolk.

Hoe gebruik ik MijnTolkcontact?
In mijn.tolkcontact.nl vindt u alle ingeplande en afgeronde opdrachten. U ziet daar ook hoeveel uren u nog heeft. U logt in met uw gebruikersnaam en wachtwoord. Voor de veiligheid van uw gegevens, krijgt u vanaf 1 juli ook een sms-code bij het inloggen op mijn.tolkcontact.nl met uw gebruikersnaam en wachtwoord.
Logt u voor de eerste keer in op mijn.tolkcontact.nl? Dan kunt u een account aanmaken op de website van Tolkcontact.

Uw tolk registreert elke opdracht in de digitale omgeving van Tolkcontact. Nadat de opdracht is afgerond, vraagt uw tolk digitaal of schriftelijk uw akkoord. Na uw akkoord betalen wij de tolk.

Meer informatie
Op uwv.nl/tolk vindt u vanaf 1 juli alle informatie over het aanvragen en toekennen van tolkuren in werk-, onderwijs- en privésituaties. Informatie over de tolkvoorziening op uwv.nl is vanaf dan ook beschikbaar in Nederlandse gebarentaal.
Op tolkcontact.nl vindt u vanaf 1 juli meer informatie over uw persoonlijke digitale omgeving mijn.tolkcontact.nl, het gebruik van tolkuren, voorlichting en het laatste nieuws.