Op zaterdag 7 november organiseerde Stiching Hoormij een landelijke dag voor slechthorende jongeren en jongeren met TOS (en hun ouders). Stichting Hoormij is opgericht door drie belangenorganisaties: de Nederlandse Vereniging voor Slechthorenden (NVVS), SH-jong (Slechthorende Jongeren) en FOSS (de ouders van slechthorende kinderen). De ouders en professionelen konden veel informatie krijgen over hoe ze kunnen omgaan met slechthorendheid en TOS. Diverse organisaties en bedrijven presenteerden enkele workshops en er waren informatiestand.

informatie stand Grow2work

Namens Grow2work hebben mijn slechthorende collega Nirosha en ik bij de informatiestand gestaan om informatie over Grow2work te geven. De geplande workshop ging helaas niet door vanwege te weinig aanmeldingen. Er was een zeer kleine doelgroep slechthorende jongeren en bijna geen jongeren met TOS aanwezig. Er waren vooral veel ouders met jonge kinderen en enkele slechthorende scholieren/studenten aanwezig. Ook waren er een paar professionelen, die werkzaam zijn met de zorg en de onderwijs, en ze toonden interesse voor Grow2work, wat we precies doen voor slechthorende jongeren.

Nirosha en ik hebben een paar stellingen opgesteld voor de jongeren. We kregen goede reacties op de stellingen die ik hier graag deel.


Welke (beroeps)opleidingen passen goed bij slechthorende studenten (of met TOS) en wat heb je nodig om jouw opleiding te kunnen volgen en voltooien?

  • Slechthorende, 18 jaar: Doe wat je leuk vindt. Voor bijna alle problemen zijn er oplossingen. Ik werk zelf in de techniek. Eigenlijk is alles mogelijk, als je denkt in oplossingen.


Welke kwaliteit (sterke eigenschap) heb jij als slechthorende (of met TOS) die je kunt gebruiken op de werkvloer?

  • Slechthorende, 18 jaar: Ik zie het niet anders voor SH/TOS-er. Mijn kwaliteit is dat ik goed kan communiceren en een duidelijk mening heb. Ik kan er mondig zijn. Slechthorend of niet.

Workshop ‘Erbij horen op de werkvloer’ door een jobcoach van GGMD:

Omdat het zo rustig was bij informatie stand tijdens workshops-ronde, kon ik een kijkje nemen bij deze workshop, gepresenteerd door Elke, jobcoach bij GGMD. Het was interessant met enkele professionals (audioloog, onderwijs en zorg), ouders en met slechthorende studenten te praten over acceptatie en omgang met gehoorverlies, hoe je omgaat met sollicitaties en op de werkvloer.
Er kwamen goede vragen zoals:

hoe communiceer je als slechthorende op de werkvloer? Hoe ga je aanpassingen regelen die je nodig hebt op de werkvloer? Wat mag je eisen van je werkgever?

Het was interessant om te horen hoe de deelnemers hierop reageren met verschillende meningen.
Een slechthorende student volgt een opleiding en hij loopt stage bij een goedwillende werkgever. Toch heeft hij een mening om zo weinig mogelijk over zijn slechthorendheid te vertellen omdat hij zelf geen behoeft heeft en zo voelt hij zich niet als een beperking. Het is prima om zijn keuze en mening te hebben. Zijn ouders wisten niet van de mogelijkheid van een schrijftolk en aanpassingen op de werkvloer met voorbeeld speciale alarmsysteem. Het is een ‘eyeopener’ voor ze wat er allemaal mogelijk is en welke hulpmiddelen er zijn in slechthorende wereld.

Zelf ben ik van mening dat het beter is om open te staan over slechthorendheid, omdat collega’s en de werkgever hiervan beter kunnen leren. Daardoor ontstaat er meer begrip, een betere communicatie en een beter werksfeer. Op die manier kan je misverstanden voorkomen door eerlijk te zijn wat je wel verstaat en wat niet. Zo kan je ook aantonen wat het goed gaat, wat op andere moment minder goed loopt en wat je nodig hebt voor aanpassingen op je werkvloer (bijvoorbeeld een ringleiding of schrijftolk bij werkoverleg, speciale alarmsysteem met knipperlicht of trilpager, of versterkte telefoon). Een andere idee is om een buddy collega te vragen die jou helpt met belangrijke informatie, of jou kan waarschuwen bij een alarm.

Conclusie:

Het was jammer dat er weinig jongeren aanwezig waren. De meeste slechthorende jongeren die er waren, zijn actief bij SH-jong, dus zij zijn bekend met Grow2work. Het valt me ook op dat deze jongeren ook gebarenvaardig zijn en de meeste professionelen die er waren, kunnen ook (beetje) gebaren maken. Op Auris Fortaal school (speciale school voor slechthorende en TOS kinderen) wordt er ook gebarentaal aangeboden. Dit vind ik wel bijzonder!

Toch heb ik op deze dag geleerd, waar slechthorenden tegenaan lopen en hoe ze hiermee omgaan. Hun denkbeeld en hun houdingen zijn anders dan die van doven. Het is algemeen bekend dat er een duidelijke verschil zijn met cultuur, ervaringen en knelpunten zijn bij doven en slechthorenden. Het is interessant voor mij als een dove vrouw om te zien hoe de slechthorenden met hun auditieve beperkingen in de horende maatschappij ermee omgaan en hun problemen met eigen manier zo aanpakken.