Quality Coaching

Quality Coaching is een reïntegratie- en jobcoachorganisatie, die in Groningen plaatsvindt.
Naast begeleiden van individuele cliënten, stelt Quality Coaching zich ook actief op in netwerken, commissies of andere gelegenheden om de reïntegratie van arbeidsgehandicapte en zieke mensen te bevorderen. Ze werken meestal in opdracht van het UWV.

detail informatie over Quality Coaching

Hieronder vind je meer informatie over Quality Coaching, naar aanleiding van vragen die klinktprima aan verschillende re-integratie bureau's heeft gesteld:

algemeen

welke soorten dienstverlening levert u?

Quality Coaching begeleidt o.a. dove mensen die op zoek zijn naar betaald werk, daarnaast biedt Quality Coaching begeleiding op de werkvloer voor behoud van de werkplek. De dienstverlening is gericht op ondersteuning bij het maken van een cv, profielschets, sollicitatiebrieven en acquisitie.

in welke regio's?

Quality Coaching werkt in de drie noordelijke provincies, Groningen, Friesland, Drenthe.

hoeveel medewerkers voor doven en slechthorenden?

4 jobcoaches

hoeveel dove of slechthorende clienten heeft u op dit moment?

ongeveer 15

heeft u ook dove/slechthorende collega's in dienst? wat zijn hun taken?

Er is bij ons één slechthorende jobcoach in dienst.

Jobcoaching voor doven en slechthorenden

heeft u een standaard aanpak voor het begeleiden naar werk? hoe ziet dat proces eruit?

Quality Coaching werkt vanuit de methodiek “Begeleid werken”. Hierbij komen de volgende punten aan de orde.

  • Intake: Is betaald werk haalbaar? Is de cliënt voldoende gemotiveerd? Is begeleiding wenselijk en/of mogelijk? Is er voldoende draagvlak?
  • Assessment: verkennen van de wensen en mogelijkheden
  • Jobsearch/acquisitie: het zoeken van arbeidsplaatsen
  • Jobanalyse: analyseren van de werkzaamheden en de werkplek
  • Jobmatching: bij elkaar brengen van baan en cliënt
  • Jobcoaching: begeleiden op de werkplek en het opstellen van een begeleidingsplan.

welke specifieke problemen komen vaak voor rondom het aan het werk krijgen en blijven van doven/slechthorenden?

Moeite met de Nederlandse taal in woord en geschift bij het schrijven van een sollicitatiebrief en cv. Moeite met het begrijpen van de vacature. Door het missen van informatie op de werkvloer kunnen er misverstanden ontstaan tussen de dove werknemer en zijn horende collega’s. De werkomgeving houdt niet altijd voldoende rekening met de dove collega.

hoe reageren werkgevers doorgaans bij een (mogelijk) nieuwe doven/slechthorende werknemer?

Werkgevers reageren in eerste instantie afwachtend op een dove werknemer en hebben veel vragen. Door voldoende ondersteuning van de jobcoach aan werkgevers en collega’s pakt de samenwerking tussen de werkgever en de cliënt in de meeste situaties goed uit.

zijn er specifieke branches of banen waar veel doven door u geplaatst (kunnen) worden?

Over het algemeen worden dove cliënten geplaatst in werk waarbij communicatie geen groot aspect van het werk is. We gaan bij het zoeken naar werk uit van wat de cliënt graag wil. Quality Coaching zoekt alleen werk in het vrije bedrijf.

heeft u specifieke tips voor doven/slechthorenden die op zoek zijn naar werk?

Niets is onmogelijk, als je het zelf maar wilt en je hiervoor inzet.

hoe lang duurt het gemiddeld om iemand aan een (nieuwe) baan te krijgen?

Binnen het twee jaar durende traject heeft het overgrote deel van de cliënten binnen een jaar passend werk. Dit kan echter ook langer duren.

meer informatie vind je hier: http://www.qualitycoaching.nl



reactie van Anoniem

geplaatst op: 12 maart 2009

Pas op voor Quality Coaching uit Groningen! In het begin beloven ze gouden bergen, maar uiteindelijk blijft er nog geen heuveltje van over...

Een gewaarschuwd mens telt voor twee!


reactie van Jaap Adamse

geplaatst op: 9 april 2009

Geachte anonieme schrijver,

Toevallig kwam ik uw reactie tegen op deze site. Het is spijtig als we niet aan uw verwachtingen hebben voldaan. We streven er juist na om vooraf goede afspraken te maken en reeele verwachtingen te schetsen. Blijkbaar is dat met u niet gelukt. Ik wil u daarom vragen om contact met mij (of collega Hilco IJtsma) op te nemen om uw klacht nader toe te lichten. Ik beloof u dat ik mijn uiterste best zal doen om tot een goede oplossing te komen. Wellicht is het een idee om het resultaat van ons overleg te beschrijven op deze site zodat andere bezoekers hun eigen mening kunnen vormen.

Met vriendelijke groeten,
Jaap Adamse


reactie van Jaap Adamse

geplaatst op: 22 oktober 2009

Geachte anonieme schrijver (deel 2),

Op 9 april 2009 heb ik de bovenstaande reactie gegeven op uw "waarschuwing" van 12 maart.
Helaas hebben we niets van u vernomen dus het blijft voor mij lastig om te bepalen of we (Quality Coaching) ons werk niet goed hebben gedaan. Is het mogelijk dat u alsnog contact opneemt om uw klacht kenbaar te maken ?

Dan nog even wat anders: Wij hebben in de regionale TV en radiozenders (Groningen, Friesland en Drenthe) een reclamecampagne gehad om naamsbekendheid te verkrijgen bij potentiele werkgevers voor onze clienten.
Eén van de hoofdrolspelers in de spotjes is slechthorend. De uitzending zijn inmiddels gestopt maar nog wel te vinden op onze website.
Ik hoor graag jullie mening over de manier hoe wij deze slechthorende werkzoekende in beeld hebben gebracht.

Met vriendelijke groeten,
Jaap Adamse


reactie van roelie posthuma-aldershof

geplaatst op: 16 september 2010

Het is jammer dat een begeleiding verkeerd loopt.
Ik zal in het kort wat over mijzelf vertellen. Ben zelf slechthorend en ik draag twee baha (Bone Anchored Hearing Aid). Ik was verpleegkundige en ik ben nu werkzoekende.

Daarnaast ben ik met een jobcoach opleiding begonnen waarbij ik op zoek moet naar werkervaringsplaatsen om dit nieuwe beroep uit te oefenen. Het is goed om voor te stellen dat doven en slechthorenden die wat minder beroepen uitkiezen waarin veel gepraat wordt, maar wat als daar juist hun interesse ligt en sociale kwaliteiten??? Hoe gaat u daar mee om in de advisering van uw cliënt?
Ik zal even op zoek gaan naar het filmpje over een slechthorend cliënt


reactie van Anoniem NN

geplaatst op: 18 juni 2013

Quality Coaching geeft aan dat ze verstand hebben van autisme. Mijn ervaring is niet zo positief. Ze starten gelijk met 8 uur dit terwijl je qua uren aantal het beter rustig op kunt bouwen. Ze zetten je onder druk om te gaan werken. Dit terwijl het soms totaal niet gaat. Ze werken in opdracht van het UWV en denken niet direct mee aan het aanvragen van een uitkering wat soms nodig is. Wanneer cliënt hierom vraagt dan willen ze wel wat doen. Voor autisme is het juist handig dat ze met je mee denken en handreikingen geven.


  laat je reactie achter: 

Reacties worden eerst gelezen door de redactie voordat ze geplaatst worden. Dit in verband met spamberichten.