Onlangs zijn er twee interessante artikelen verschenen over het belang van passend onderwijs voor dove en slechthorende scholieren. In Nederland zijn er ongeveer 10.000 dove of slechthorende scholieren/jongeren. Een groot deel gaan naar passend onderwijs (cluster-2-onderwijs of VSO). Op deze scholen wordt er meer rekening gehouden met dove en slechthorende scholieren en het onderwijs wordt aan hun taal- en spraakniveau aangepast. Hierdoor maken ze meer kans op het behalen van hun VMLO of HAVO diploma en kunnen ze verder studeren op een beroepsopleiding. Het is dus belangrijk voor jonge scholieren om passend onderwijs te volgen voordat ze verder kunnen studeren en werken in een horende maatschappij.

Dovenschool Guyot Kentalis in Haren

Helaas is er slecht nieuws voor dove scholieren in Haren (Groningen) want staatssecretaris Sander Dekker (VVD, Onderwijs) heeft onlangs besloten om het doveninternaat in Haren vanaf 2017 niet meer te willen betalen dus laten sluiten.

Dat besluit maakt dove scholieren, docenten en ouders kwaad en verdrietig, omdat dove scholieren die ver van Groningen wonen nu een andere oplossing moeten vinden om op het Guyot Kentalis te blijven. Voor veel van hen is naar een reguliere school in de buurt gaan geen goede optie, omdat ze niet kunnen meekomen in een horende klas.

Het artikel ‘Doven zijn is er iets trots op te zijn’ met Albert Wijbenga (doof) is te vinden op volkskrant.nl.

Slechthorende scholier over zijn ervaringen met passend onderwijs

Het andere artikel gaat over de slechthorende scholieren, hoe ze naar school gaan. Een slechthorende scholier geeft aan hoe prettig het is om passend onderwijs te volgen. Zo kan hij in kleinere klassen de docenten beter volgen, die ook rustig praten en articuleren. De kleinere klassen worden zo gepland dat slechthorende scholieren geen last krijgen van de drukte en lawaai in de klas. Er zijn vaak ook speciale aanpassingen in de lokalen voor gehoorapparaten, zodat de leerlingen hun docenten beter kunnen verstaan.

Hier geldt ook een nadeel dat voor sommige scholieren zo ver moeten reizen naar cluster-2-onderwijs. Ook is het nadeel dat een scholier hierdoor niet zo makkelijk kan afspreken met zijn klasgenoten of vriendje die zo ver van elkaar wonen.

Hier is het artikel ‘hoe gaan de slechthorenden naar school’ geschreven door slechthorende jongen (Sem, 17 jaar) op scholieren.com.

Conclusie

Ik vind als dove vrouw dat scholen met passend onderwijs voor dove en slechthorende scholieren moeten blijven voortbestaan. Een internaat is vaak een belangrijke toevoeging als slaapplek voor jonge scholieren die ver van de school wonen. Ze zijn veel te jong om elke dag op en neer moeten reizen met de bus of trein. Ik vind dat de politiek goed moet nadenken en onderzoek doen voordat ze beslissen voor het lot van sommige jonge scholieren die afhankelijk zijn van een internaat en of passend onderwijs.

Er zitten ook meerdere dove en slechthorende scholieren op reguliere scholen en vinden het echt lastig en moeilijk om alles te kunnen volgen. Ze zijn afhankelijk van een goede gebaren- of schrijftolk en behulpzame klasgenoten die bereid zijn om aantekeningen te maken tijdens de lessen. Het kost ze veel meer tijd en energie, en komen uitgeput thuis. Er bestaat een risico op onbegrip en eenzaamheid in de klas omdat ze hun horende klasgenoten niet kunnen volgen, dus een band opbouwen kan lastig zijn.