Mijn blog is online op de website van digitaal toegankelijkheid met de titel ‘Digitale contacten tijdens corona periode’.

Om ons heen verspreidt het coronavirus zich razendsnel door de wereld, terwijl regeringen van alle landen met strenge maatregelen het virus probeert in te dammen. Het is een bizarre tijd, waarin iedereen veel rekening moet houden met thuis werken, extra maatregelen en anderhalve meter-regels.

Door de regel om zoveel mogelijk thuis te werken, stapten we tegelijkertijd met zijn allen de digitale wereld in. Bijna al onze afspraken en werkzaamheden werden digitaal. Voor doven en slechthorenden zijn digitale middelen, met name WhatsApp, email en videobellen heel handig voor het onderhouden van contacten en thuiswerken.

Digitale contacten

Tijdens de coronaperiode heb ik voor een lange tijd thuisgewerkt en maak ik veel gebruik van videobellen via Zoom, Microsoft Teams en Skype. Skype gebruik ik vooral voor privé gelegenheden en Zoom en Microsoft Teams voor mijn zakelijke gesprekken. Meestal verloopt het videobellen goed. Voor mij is de videoverbinding belangrijker dan voor mensen die kunnen horen. Soms is er een kleine storing op het netwerk waardoor de video even stil staat: dan kan ik mijn gesprekspartner en gebarentolk niet volgen. Meestal kan ik dan door uit en opnieuw in te loggen weer goed vooruit.

Ook mijn werk voor het project You2Work heb ik moeten aanpassen vanwege de coronamaatregelen. Het project You2Work richt zich op jongeren met een auditieve beperking die moeite hebben met solliciteren en met het vinden van hun (droom)baan. Dove of slechthorende buddy’s worden gekoppeld aan de werkzoekers. De buddy’s begeleiden de jongeren met hun zoektocht naar hun baan. Zij kunnen helpen met het delen van hun ervaringen met solliciteren en hun werk.

Tijdens de coronaperiode begeleidde ik enkele jongeren op afstand. We communiceerden vaak via WhatsApps of per mail. Af en toe videobelden we om de stand van sollicitaties te bespreken. Het solliciteren tijdens de coronaperiode was erg lastig, aangezien een groot aantal bedrijven dicht moest blijven of zelfs geen nieuw personeel zochten.

Als buddy krijg ik van project You2Work vier trainingen per jaar. Bij de trainingen leer ik waarderend onderzoek (met een groei Mindset), positief begeleiding en goede gesprekstechnieken. De trainingen zijn dit jaar heel anders georganiseerd in vergelijking met de periode voor het coronavirus, op afstand met videobellen via Zoom. Dat is erg wennen voor de trainer, de buddy’s en ook voor de gebaren- en schrijftolken. Het blijft lastig om niet in persoonlijk setting elkaar als groep te kunnen leren kennen en te communiceren. De digitale wereld geeft toch een belemmerend gevoel en vertrouwen. Dat komt ook doordat dove en slechthorende mensen behoefte hebben aan duidelijke communicatie met oogcontact en lichaamstaal. Zo werkt het lastiger via videobellen.

En soms lukt het helemaal niet. Precies tijdens een netwerkborrel van You2Work was er een landelijke storing van Zoom, waardoor het videobellen niet lukte. Dat was erg balen. Je blijft toch afhankelijk van hoe goed de internetverbinding en de ‘cloud’ werkt.

Privé gelegenheid

Ook op privégebied is het lastiger. Afspraken maken met de huisarts of kapper is door de coronaregels erg lastig. Normaal gesproken ga ik zelf langs de huisartsassistente om een afspraak te maken en een kappersafspraak kan digitaal inplannen. Nu moet er vooral telefonisch gecommuniceerd worden over afspraken of een simpele vraag. Dat werkt natuurlijk niet voor doven en slechthorenden. Mijn horende man heeft voor mij een afspraak bij de kapper telefonisch moeten maken. Ik hoop dat er na de coronaperiode wel de mogelijkheid is om in digitale afspraak kunnen inplannen.

Doven missen toch wel persoonlijk contact met collega’s en vriendinnen. Dit is toch anders via videobellen. Persoonlijk kan een dove meer oogcontact hebben en de mimiek en lichaamstaal beter waarnemen. Zelf vind ik het wel handig dat videobellen en digitale contacten mogelijk zijn. Dat is zeker nodig in deze coronaperiode.

Nu de maatregelen versoepeld zijn, kunnen mensen in een kleine groep naar kantoor en met de collega’s of klanten persoonlijk afspreken. Het is wel prettig om mensen weer persoonlijk te ontmoeten en te werken op kantoor, zo maakt het de communicatie en samenwerking makkelijker.

Vroeger was alles anders

Deze tijd doet me ook wel denken aan mijn kindertijd (jaren ’80). Toen bestond er nog geen internet en geen digitale middelen, terwijl mijn negenjarige zoon daar wel mee opgroeit. Er was in die jaren een manier het bellen met een teksttelefoon (VisiCom). Een enorm computerscherm met een toetsenbord wat verbinding had met een telefoon. Als je vriend(in) aan de andere kant ook een teksttelefoon had dan kon je ‘bellen’ door te typen. Ook was het mogelijk om via een telefonist horenden te bellen. De telefonist sprak dan wat er getypt werd, en typte wat er gezegd werd. Dit was een dure oplossing en kostte een gulden per minuut.

Het is leuk om een oude foto van VisiCom te laten zien; Het was een kleine versie van VisiCom.

Hierbij ter informatie over VisiCom kan je hier lezen van oude nieuws uit het jaar1995: ‘Doventelefoon lijkt steeds meer op een PC‘.

Tegenwoordig kunnen doven en slechthorenden telefoneren via een beeld- en tekstbemiddelingsdienst. Via KPN Teletolk (met App) kunnen doven en slechthorenden, en mensen met een taal- of spraakbeperking bellen met horende personen – en omgekeerd.

Wij leven nu in de 21ste eeuw en we kunnen ons geen leven meer zonder internet en digitale mogelijkheden voorstellen. Dat is zeker prachtig voor doven en slechthorenden, maar natuurlijk ook handig voor alle horenden in deze rare tijden!