Werkpad is benaderd door de studentenvereniging ESN Wageningen of zij een leuke workshop konden verzorgen voor hun leden. Ze willen de studenten wat nieuws bij brengen in het kader van sociale inclusie, vaardigheden en inzetbaarheid. De studentenvereniging ESN bestaat uit internationale studenten, dus dat betekent dat de meeste leden nog geen Nederlands kunnen spreken.

Ik ben gevraagd door mijn collega Bert of ik samen met hem een presentatie in het Engels kon geven. Natuurlijk zeg ik ‘JA’ en graag wil ik aan zo’n leuke uitdaging meewerken. De presentatie gaat vooral over wie wij zijn, wat gehoorschade is, de verschillen tussen slechthorendheid en doofheid, mijn levensverhaal over het opgroeien en omgaan in de maatschappij met alle mogelijkheden en problemen. Uiteraard hebben wij ook de basisgebaren van Nederlandse Gebarentaal laten leren en oefenen, zoals vingerspellen, tellen, weken en maanden. We hebben bewust gekozen om geen gebarentolk in te zetten, om de studenten te laten ervaren hoe het is om met een dove een gesprek te voeren en te verstaan.

De meeste studenten konden mij goed volgen en zijn heel enthousiast over de workshop en de gebaren. De studenten zijn uitgedaagd door ons om met koptelefoon en oordopjes in met elkaar in gebaren te communiceren. De gebarenoefeningen bestaan uit het elkaar voorstellen wie ze zijn, hoe oud ze zijn en met welk vervoer ze naar de universiteit gekomen zijn. Zo ontstond een grappig en verassend tafereel met gebaren. Ze pakten de gebaren snel goed op. Het is leerzaam voor ze om te beseffen hoe Nederlandse doven omgaan met obstakels en opgroeien in een horende maatschappij met uitdagende communicatie.

Het was een erg leuke en uitdagende presentatie, zeker een enorm uitdaging voor mijn collega Bert. Tot mijn verrassing vond ik het niet zo moeilijk om zo’n presentatie te geven. Ik ben natuurlijk opgegroeid met Engelse taal dankzij mijn Engelse familie. Ik ben dus gewend en al vertrouwd met de Engelse taal. Ik ben trots op dat het goed gegaan is met de presentatie en dat de studenten ook konden volgen wat er gezegd is.

Het gebaar: Goedemorgen