Hier is meer informatie te vinden over het in dienst nemen van dove of slechthorende werknemers. Hiernaast vindt u een aantal tips, links en ervaringsverhalen over het in dienst hebben van doven of slechthorende medewerkers.
Verschil tussen doof en slechthorendheid
Voor iemand die geen ervaring heeft met doven of slechthorenden is het vaak moeilijk te begrijpen wat de verschillen zijn. Daarom een kort lijstje met de verschillen.
Ondersteuning bij in dienst nemen van doven of slechthorenden
In Nederland zijn er genoeg mogelijkheden om hulp te krijgen bij het in dienst nemen van dove of slechthorende werknemers. Dit hoeft geen geld te kosten, vaak is er zelfs subsidie beschikbaar voor het in dienst nemen van iemand met een handicap.
- Een aantal re-integratie bureaus zijn gespecialiseerd in het aan het werk krijgen en houden van mensen met een auditieve beperking. Ook kunnen deze bureaus de horende collega’s informeren over hoe beter te communiceren. Hier is een lijst met dergelijke bureaus.
- Soms is het nodig om aanpassingen te laten doen aan een werkomgeving. Zo kan in plaats van een bel een knipperlicht geactiveerd worden. Ook zijn er organisaties bezig met het ontwikkelen van betere communicatiemiddelen voor doven en slechthorenden. Links naar bedrijven die dergelijke oplossingen bieden.
- Af en toe kan het handig zijn om een tolk een gesprek of vergadering te laten vertalen. Deze diensten worden vergoed door het UWV. Een voorbeeld van een bureau waar tolken gereserveerd kunnen worden is Tolkcontact.
- Er zijn interessante financiële voordelen om mensen met een handicap in dienst te nemen. We hebben een overzicht samengesteld met de belangrijkste voordelen, regelingen en voorwaarden.